Ειδικές Συνεδρίες
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 30 ΜΑΡΤΙΟΥ 2012
ΕΙΔΙΚΗ ΣΥΝΕΔΡΙΑ 1
ΑΙΘΟΥΣΑ ΚΝΗΜΙΣ
16.00-19.00μμ
‘Φυσική Διαστήματος’
Συντονιστής: Μουσάς Ξενοφών
Κάθε παρουσίαση διαρκεί 12 λεπτά και ακολουθούν 3 λεπτά για ερωτήσεις.
Προεδρείο: Α. Κοντογεώργος, Π. Πρέκα- Παπαδήμα.
16.00: ΑΡΤΕΜΙΣ IV, δεκαπέντε έτη συνεχών παρατηρήσεων των εκρήξεων του Ηλίου με τον Γαλλοελληνικό ραδιοφασματογράφο στις Θερμοπύλες.
Ξ. Δ. Μουσάς, Π. Πρέκα-Παπαδήμα, Κ.Καρούμπαλος, Α. Κοντογεώργος, Π.Τσιτσιπής, Α. Χείλαρης, J.-L. Bougeret, Μ. Maksimovic, G. Dumas
16.15: Kέντρα Πρόγνωσης Γεωμαγνητικών Διαταραχών στο Γεωδιάστημα.
A. Papaioannou, M. Gerontidou, P. Paschalis, Μ. Abunina, A. Belov, H. Mavromichalaki
16.30: Από το Voyager στο Cassini: Ένα έτος Κρόνου ατμοσφαιρικής εξέλιξης στον Τιτάνα
Γεώργιος Μπαμπασίδης, Αθηνά Κουστένη, Ξενοφών Μουσάς, Sandrine Vinatier, Richard K. Achterberg, Παναγιώτης Λάββας, Conor A. Nixon, Donald E. Jennings, Nicolas A. Teanby, F. Michael Flasar, Ronald C. Carlson,, Glenn Orton, Paul N. Romani, Ever A. Guarnique, Στέφανος Σταμογιώργος
16.45: ΕΠΙΣΚΟΠΙΣΗ ΤΟΥ ΕΣΩΤΕΡΙΚΟΥ ΤΩΝ ΛΙΜΝΩΝ ΤΟΥ ΤΙΤΑΝΑ ΜΕ ΜΙΚΡΟΗΛΕΚΤΡΟΜΗΧΑΝΙΚΕΣ ΣΥΣΚΕΥΕΣ (MEMS)
Γεώργιος Μπαμπασίδης, Ανεζίνα Σολωμονίδου, Αθηνά Κουστένη, Εμμανουήλ Μπρατσόλης, Ξενοφών Μουσάς, Παναγιώτα Πρέκα-Παπαδήμα, Kωνσταντίνος Κυριακόπουλος
Προεδρείο: Ε. Μαυρομιχαλάκη, Π. Τσιτσιπής
17.00: Δυνητικά ενεργές περιοχές στον δορυφόρο του Κρόνου Τιτάνα: Νέα επεξεργασία των Cassini / VIMS δεδομένων.
Ανεζίνα Σολωμονίδου, Αθηνά Κουστένη, Γεώργιος Μπαμπασίδης, Εμμανουήλ Μπρατσόλης, Ξενοφών Μουσάς, Παναγιώτα Πρέκα-Παπαδήμα, Kωνσταντίνος Κυριακόπουλος
17.15: Ανάλυση Κυματιδίων της ηλιακής δραστηριότητας, παραμέτρων του ηλιακού ανέμου και γεωμαγνητικών δεικτών
Χρ. Κατσαβριάς, Π. Πρέκα - Παπαδήμα, Ξ. Μουσάς,
17.30: Ηλιο-γεωμαγνητική δραστηριότητα και επίδραση σε καρδιολογικά περιστατικά
Χρ. Κατσαβριάς, Π. Πρέκα - Παπαδήμα, Θ. Αποστόλου, Α. Θεοδωροπούλου. Θ. Παπαδήμα , Ξ. Μουσάς,
17.45: Ρεύματα Ηλιακού Ανέμου μεγάλης ταχύτητας στον 23ο ηλιακό κύκλο: Χακτηριστικά και Πηγές
Ε. Σιγάλα, Γ. Ξυστούρης, Ε. Μαυρομιχαλάκη
Προεδρείο: Α. Χείλαρης, Γ.Μπαμπασίδης, Α.Σολωμονίδου.
18.00: Φασματοσκοπικές και άλλες παρατηρήσεις του Ηλιακού Στέμματος κατά τις Ολικές Εκλείψεις Ηλίου 2006 – 2008 – 2009 και 2010.
Ιάκωβος Μάριος Στρίκης, Κωνσταντίνος Εμμανουηλίδης, Αυγούλη Ορσούλα, Ξυστούρης Γεώργιος, Κουλουμβάκος Αθανάσιος,
18.15: Ηλιακές Ραδιοεξάρσεις Συσχετιζόμενες με Ηλιακά Ενεργητικά Σωματίδια (SEPs)
Αθ. Κουλουμβάκος1,2, Α. Vourlidas3, Σ. Πατσουράκος2, Π. Πρέκα-Παπαδήμα1, Α. Χείλαρης1, Π.Τσιτσιπής, Α. Νίντος1,2, Α. Κοντογεώργος3, J.-L. Bougeret3, Μ. Maksimovic3, Κ. Καρούμπαλος1, Ξ. Μουσάς1.
18.30: Η παρατήρηση του διαστήματος σε μια διαρκή αλληλεπίδραση με τις φυσικές θεωρίες που διαθέτουμε
Εμμανουήλ Μανούσος,
18.45: Σύνοψη Συνεδρίας
ΕΙΔΙΚΗ ΣΥΝΕΔΡΙΑ 2
ΑΙΘΟΥΣΑ ΘΕΤΙΣ
16.00-18.45μμ
‘Οι μαθητές μας διδάσκουν’
ΣΑΒΒΑΤΟ 31 ΜΑΡΤΙΟΥ 2012
ΕΙΔΙΚΗ ΣΥΝΕΔΡΙΑ 3
ΑΙΘΟΥΣΑ ΚΝΗΜΙΣ
Α’μέρος 12.00-15.00μμ
Β’μέρος 16.00-18.45μμ
‘Καινοτόμες δράσεις στη Διδακτική των Φυσικών Επιστημών: Παρουσίαση του Δικτύου Σχολικής Καινοτομίας και της Ευρωπαϊκής Πρωτοβουλίας PATHWAY για την εισαγωγή της Ανακαλυπτικής Μάθησης στην εκπαιδευτική διαδικασία’
Συμμετέχοντες:
Σοφοκλής Σωτηρίου, Ελληνογερμανική Αγωγή
Νίκος Ζυγουρίτσας, Ίδρυμα Λαμπράκη
Ελένη Χελίωτη, Ίδρυμα Λαμπράκη
Θανάσης Μπούνταλης
Ελευθερία Τσουρλιδάκη, Ελληνογερμανική Αγωγή
Άγγελος Λαζούδης, Ελληνογερμανική Αγωγή
Φάνυ Στυλιανίδου
Α’ ΜΕΡΟΣ
«To Δικτύο Σχολικής Καινοτομίας και Το πρόγραμμα “Μάθηση και Φυσικές Επιστήμες»
12.00-15.00
(Σοφοκλής Σωτηρίου και Άγγελος Λαζούδης, Ελληνογερμανική Αγωγή)
Στο Δίκτυο Σχολικής Καινοτομίας (www.protovoulia.org) αποτελεί μια παρέμβαση με στόχο την υιοθέτηση παιδαγωγικών προσεγγίσεων και οργανωτικών πρακτικών στο ελληνικό σχολείο, οι οποίες προάγουν την υιοθέτηση καινοτομιών και την ανάπτυξη της πρωτοβουλίας και της δημιουργικότητας. Απευθύνεται σε εκπαιδευτικούς και σχολεία όλης της χώρας, οι οποίοι δραστηριοποιούνται μέσω του ηλεκτρονικού Εργαστηρίου του ΔΣΚ. Από το 2007-8 έχουν συμμετάσχει συνολικά 215 σχολεία και περισσότεροι από 700 εκπαιδευτικούς Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. Οι εκπαιδευτικοί αυτοί απαρτίζουν μια μαθησιακή κοινότητα από διαφορετικά μέρη της Ελλάδας, με διαφορετικές ειδικότητες, διαφορετικό πολιτισμικό και γνωστικό κεφάλαιο και εμπειρίες, οι οποίοι “συναντώνται” στο ηλεκτρονικό περιβάλλον του ΔΣΚ και ανταλλάσσουν προβληματισμούς, απόψεις, εμπειρίες, προτείνουν προσεγγίσεις και αξιοποιήσιμο υλικό σχετικά με τη βελτίωση της σχολικής εκπαίδευσης και την ενίσχυση της αποτελεσματικότητάς της μέσω της υιοθέτησης καινοτόμων πρακτικών. Οι δράσεις του ΔΣΚ συνδέονται με το ισχύον Αναλυτικό Πρόγραμμα Σπουδών καθώς και με το Διαθεματικό Ενιαίο Πλαίσιο Προγραμμάτων Σπουδών και έχουν ως στόχο τη σταδιακή υιοθέτηση της καινοτομίας, από τις σχολικές μονάδες, στην κατεύθυνση της καλλιέργειας στους μαθητές των Βασικών Ικανοτήτων (Key Competencies) ως των Γραμματισμών του 21ου αιώνα.
Παράλληλα με τους στόχους και τις δράσεις του για την ανάπτυξη της σχολικής καινοτομίας σε όλα ανεξαιρέτως τα γνωστικά αντικείμενα, για την τρέχουσα σχολική χρονιά το Δίκτυο προσφέρει -μεταξύ άλλων- το πρόγραμμα “Μάθηση και Φυσικές Επιστήμες”, που δίνει στους συμμετέχοντες τη δυνατότητα επιλογής μεταξύ δύο τύπων δραστηριοτήτων:
1) Συμμετέχοντας στην επιμόρφωση του ΔΣΚ και εκπονώντας μια καινοτόμο εκπαιδευτική δραστηριότητα (project) σχετική με τις Φυσικές Επιστήμες στο σχολείο. Τα εξ αποστάσεως επιμορφωτικά προγράμματα που προσφέρονται στο ηλεκτρονικό Εργαστήριο του ΔΣΚ στοχεύουν (α) στην ανάπτυξη του εκπαιδευτικού και (β) στην ανάπτυξη της σχολικής μονάδας, και εξελίσσονται σε τρεις αντίστοιχους κύκλους προόδου. Κατά τη διάρκεια της επιμόρφωσης οι εκπαιδευτικοί συνεργάζονται με έναν Συντονιστή (Επιμορφωτή), ο οποίος υποστηρίζει το σχεδιασμό και την εφαρμογή του εκπαιδευτικού project, όπως και τις εργασίες ανάπτυξης και αυτοαξιολόγησης των εκπαιδευτικών. Στο πρόγραμμα συμμετέχουν κατά την τρέχουσα σχολική χρονιά 25 σχολεία (Δημοτικά και Γυμνάσια) ενώ σχεδιάζεται και η πιλοτική συμμετοχή Λυκείων εστιάζοντας στην υποστήριξη των εκπαιδευτικών τους για τον σχεδιασμό και την εκπόνηση project των Φυσικών Επιστημών, αξιοποιώντας υλικό και εκπαιδευτικό περιεχόμενο από ευρωπαϊκά ερευνητικά προγράμματα.
2) Δημιουργώντας και παρουσιάζοντας με καινοτόμο τρόπο περιεχόμενο για τις Φυσικές Επιστήμες, το οποίο προσφέρεται για εκπαιδευτική αξιοποίηση. Η επιλογή αυτή συμμετοχής απευθύνεται τόσο σε εκπαιδευτικούς, όσο και σε ερευνητές των Φυσικών Επιστημών. Οι συμμετέχοντες έχουν την ευκαιρία να εργαστούν ατομικά ή να συνεργασθούν σε ομάδες μέσα σε ένα κλειστό ηλεκτρονικό περιβάλλον και εν τέλει να δημοσιεύσουν το αποτέλεσμα της εργασίας τους, αξιοποιώντας δικτυακά εργαλεία παραγωγής περιεχομένου, που έχουν αναπτυχθεί στη δικτυακή πύλη του Δικτύου Σχολικής Καινοτομίας. Το περιεχόμενο αποκτά διαστάσεις μαθησιακού αντικειμένου από τους ίδιους τους δημιουργούς του, οι οποίοι του προσδίδουν μεταδεδομένα: α) γενικά, (β) εκπαιδευτικά, ώστε να είναι ευρέσιμο και αξιοποίησημο από άλλους χρήστες. Το περιεχόμενο αυτό μπορεί επίσης να εμπλουτιστεί από άλλους χρήστες και να προστεθούν κοινωνικά μεταδεδομένα (tags, ratings, σχόλια). Στο πλαίσιο του προγράμματος έχει δημιουργηθεί περιεχόμενο σε συνεργασία με φορείς, προγράμματα και ειδικούς επιστήμονες της Εκπαίδευσης στις Φυσικές Επιστήμες από την Ένωση Ελλήνων Φυσικών, το Τμήμα Μεθοδολογίας, Ιστορίας και Θεωρίας της Επιστήμης Πανεπιστημίου Αθηνών, το ΕΚΕΦΕ "Δημόκριτος” και το Τμήμα Έρευνας και Ανάπτυξης των Εκπαιδευτηρίων “Ελληνογερμανική Αγωγή”, το οποίο διατίθεται μέσω της πύλης του ΔΣΚ.
Β’ ΜΕΡΟΣ
«Η Ευρωπαϊκή Πρωτοβουλία PATHWAY για την εισαγωγή της Ανακαλυπτικής Μάθησης στην εκπαιδευτική διαδικασία»
16.00 – 18.45
(Συντονισμός Άγγελος Λαζούδης, Ελληνογερμανική Αγωγή)
H πρωτοβουλία PATHWAΥ φιλοδοξεί να συμβάλει στη βελτίωση της ποιότητας της διδασκαλίας των φυσικών επιστημών ακολουθώντας τις συστάσεις της έκθεσης Rocard "Science Education Now: A Renewed Pedagogy for the Future of Europe" και χαράζοντας τη διαδρομή προς μια ευρύτερη υιοθέτηση του ανακαλυπτικού μοντέλου διδασκαλίας. H πρωτοβουλία φέρνει μαζί εμπειρογνώμονες στον τομέα της έρευνας στη διδακτική των φυσικών επιστημών, επιστήμονες και ερευνητές που ασχολούνται με πρωτοποριακά επιστημονικά πειράματα, κοινότητες εκπαιδευτικών, φορείς χάραξης πολιτικής και υπευθύνους ανάπτυξης αναλυτικών προγραμμάτων, για να προωθήσουν την ευρεία και αποτελεσματική χρήση των μεθόδων της διερευνητικής διδασκαλίας των φυσικών επιστημών στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση στην Ευρώπη αλλά και πέρα από αυτήν. Στο πλαίσιο του συνεδρίου μία σειρά από παραδείγματα της εφαρμογής του μοντέλου της Ανακαλυπτικής μάθησης θα παρουσιαστούν στους συμμετέχοντες , όπως:
1) Η εκπαιδευτική πύλη "Discover the COSMOS" (http://www.discoverthecosmos.eu/ )
Η εκπαιδευτική πύλη “Discover the COSMOS” περιέχει εκπαιδευτικό υλικό για τη διδασκαλία των φυσικών επιστημών μέσω της αστρονομίας. Οι εκπαιδευτικοί μπορούν να βρουν σε αυτή πλούσιο εκπαιδευτικό περιεχόμενο (βίντεο, παρουσιάσεις, εικόνες κτλ) καθώς και περισσότερες από 350 μαθησιακές δραστηριότητες σχεδιασμένες σύμφωνα με συγκεκριμένα παιδαγωγικά μοντέλα που προωθούν την ανακαλυπτική μάθηση. Στο πλαίσιο της συνεδρίας θα παρουσιάσει η δραστηριότητα με τίτλο «Οι κρατήρες στη Σελήνη» η οποία αφορά τη μελέτη δημιουργίας των κρατήρων στην επιφάνεια της Σελήνης καθώς και τη μέτρηση των διαστάσεών τους. Η δραστηριότητα πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο εκπόνησης ενός project με σκοπό τη γνωριμία των μαθητών με τις βαρυτικές δυνάμεις καθώς και την εξάσκησή τους με τα ανάλογα ποσά (Αλεξάνδρα Κίτσου, Γυμνάσιο Σμύνθης).
2) Η εκπαιδευτική πλατφόρμα του “UniSchooLabS”
Η εκπαιδευτική πλατφόρμα του “UniSchooLabS” (http://unischoolabs.itd.cnr.it) έχει σκοπό να συνδέσει το μάθημα μέσα στη τάξη με εικονικά και απομακρυσμένα Πανεπιστημιακά εργαστήρια. Η πλατφόρμα προσφέρει ένα κατάλογο από εργαστήρια κατάλληλα για χρήση μέσα στη τάξη καθώς και μια σειρά από δραστηριότητες που ακολουθούν το διερευνητικό μοντέλο μάθησης και περιλαμβάνουν την χρήση εικονικών και απομακρυσμένων εργαστηρίων. Θα παρουσιάσει η δραστηριότητα με τίτλο «Μέτρηση της ταχύτητας του Φωτός». Η δραστηριότητα περιλαμβάνει την εξ’ αποστάσεως χρήση από τους μαθητές ενός απομακρυσμένου εργαστηρίου μέσα από τον υπολογιστή. (Θεόδωρος Πιερράτος, 2ο Λύκειο Εχεδώρου).
3) Το εκπαιδευτικό λογισμικό HYPATIA (HYbrid Pupil's Analysis Tool for Interactions in Atlas) (http://hypatia.phys.uoa.gr/). Το λογισμικό αυτό έχει σχεδιαστεί από το Πανεπιστήμιο Αθηνών και το Ινστιτούτο Φυσικής του Βελιγραδίου το οποίο δίνει σε μαθητές και φοιτητές τη δυνατότητα να μελετήσουν τα στοιχειώδη σωμάτια και τις αλληλεπιδράσεις τους χρησιμοποιώντας πραγματικά δεδομένα από το πείραμα ATLAS του CERN (Άγγελος Λαζούδης, Ελληνογερμανική Αγωγή).
4) Το F1 in Schools Ελλάδος (http://www.f1inschoolsgreece.com/) είναι ένα ομαδοσυνεργατικό project για μαθητές ηλικίας 9 έως 19 ετών. Στο F1 in Schools οι μαθητές ανακαλύπτουν την Φυσική, τις Νέες Τεχνολογίες, την Μηχανική και τα Μαθηματικά μέσα από τον σχεδιασμό και κατασκευή μικρών μοντέλων F1 αυτοκινήτων. Στη συνέχεια συμμετέχουν σε αγώνες και επιβραβεύεται η προσπάθειά τους. Το συγκεκριμένο project οδηγεί τους μαθητές στην ανάπτυξη πολύτιμων δεξιοτήτων (προσωπικών και επαγγελματικών), καθώς και στην κατανόηση προβλημάτων από τον πραγματικό κόσμο (Σωτήρης Σωτηρόπουλος, Ελληνογερμανική Αγωγή).
ΕΙΔΙΚΗ ΣΥΝΕΔΡΙΑ 4
ΑΙΘΟΥΣΑ ΘΕΤΙΣ
09.30-12.30μμ
‘Πείραμα και Διδασκαλία των Φυσικών Επιστημών’
Πρόγραμμα Συνεδρίας ΠΑΝΕΚΦΕ
Προεδρείο : Κώστας Καμπούρης, Τζένη Τσιτοπούλου, Γιώργος Μπουργανός
1) ΕΚΦΕ Κέρκυρας. Η. Καλογήρου, Α. Κασσέτας, Π. Μουρούζης, Η. Σιντσανλής : Το Ουράνιο τόξο
2) ΕΚΦΕ Κέρκυρας. Πάνος Μουρούζης: 10 χρόνια παιχνίδια φυσικών επιστημών.
3) ΕΚΦΕ Νέας Ιωνίας. Παρασκευάς Καλαϊτζάκης, Μαρίνα Στέλλα: Γρίφοι … σε χρωματιστά κουτιά!
4) ΕΚΦΕ Νέας Ιωνίας. Α. Μαυρόπουλος, Γ. Χαλκιόπουλος: "5+1 εντυπωσιακά πειράματα χημείας" (Διασκεδαστικά πειράματα Χημείας, που προκαλούν το ενδιαφέρον αλλά και την εμπέδωση της γνώσης από την πλευρά των μαθητών
5) ΕΚΦΕ Ημαθίας. Ζώκος Κ. Α: PHYLIA Στο ΕΚΦΕ Ημαθίας: Η προώθηση της γνώσης της επιστημονικής μεθόδου ως εργαλείο για την ολοκλήρωση του μαθητή και ο μετασχηματισμός του ΕΚΦΕ σε δυναμικό παράγοντα για τη διδακτική των φυσικών επιστήμων.
6) ΕΚΦΕ Σύρου. Ρούμελης Νικόλαος, Γαλλόπουλος Αλέξανδρος: Συμβολή ήχων - Στάσιμα ηχητικά κύματα σε ηχητικούς σωλήνες και σε μεταλλικές ράβδους με τη χρήση MBL - ΣΣΛΑ
7) ΕΚΦΕ Αν. Αττικής- ΕΚΦΕ Κέρκυρας. Κ. Παπαμιχάλης, Π. Μουρούζης: Πειραματική και θεωρητική μελέτη της αγωγιμότητας βολτάμετρου με διάλυμα NaCl σε συνάρτηση με τη συχνότητα της εφαρμοζόμενης τάσης
8) ΕΚΦΕ Ρόδου. Μ. Σκουμιός, Ν. Πασσάλης: Η αλληλεπίδραση μεταξύ των μαθητών σε εργαστηριακές ασκήσεις και η σχέση της με τον λόγο και την επίδοση τους
9) ΕΚΦΕ Σερρών. Μανδηλιώτης Σωτήρης, Χατζάρα Στέλλα: Ποσοτικός προσδιορισμός της βιταμίνης c. 2+1 όψεις του ίδιου πειράματος
10) ΕΚΦΕ Νέας Ιωνίας Α. Μαυρόπουλος: H Πειραματική διδασκαλία των Φυσικών Επιστημών στην ελληνική Μ.Ε. κατά την περίοδο 1836-1936
11) ΕΚΦΕ Πειραιά - Νίκαιας. Γαβρίλης Ηλίας Τουντουλίδης Γιώργος, Γιαπιτζάκης Γιάννης, Παπαδημητρόπουλος Νίκος, Παππάς Παναγιώτης: Μέτρηση του «χρόνου αντίδρασης» με τη χρήση απλών υλικών και του MultiLog (Μια πρόταση για Διαθεματική Ερευνητική Εργασία –project)
12) ΕΚΦΕ Ρεθύμνου.Χαλκιαδάκης Κωστής, Φυσικός, συνεργάτης Εκφε Ρεθύμνου: Διδακτικό Σενάριο για τη Δύναμη Loretnz
[Κάθε εισήγηση διαρκεί, κατά μέσο όρο 15min]
ΕΙΔΙΚΗ ΣΥΝΕΔΡΙΑ 5
ΑΙΘΟΥΣΑ ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΕΩΝ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ
12.00-15.00μμ
‘Φυσική & Τέχνη’
«Η αμφίδρομη σχέση Φυσικής και Ποίησης».
Εισηγητές:
Αντώνης Σαρρηγιάννης
Γιώργος Παπαγεωργίου
Γιάννης Σαρρηγιάννης
Περίληψη:
Με την εργασία αυτή έχουμε ως στόχο να γίνει η διδασκαλία της Φυσικής πιο ελκυστική γιατί μέσω των πειραμάτων από απλά υλικά και των στίχων που τα συνοδεύουν διεγείρονται οι πιο ευαίσθητες χορδές απ’ τον ψυχικό κόσμο του μαθητή. Έτσι αναπτύσσεται μια ευχάριστη διάθεση ώστε η διείσδυση στους νόμους και στις έννοιες να είναι πιο αποτελεσματική. Επίσης με την εργασία μας αυτή καταδεικνύουμε ότι η Φυσική και η Ποίηση δεν είναι ξένα πράγματα αλλά πολύ συχνά βαδίζουν μαζί. Παρουσιάζουμε για αυτό πολλά παραδείγματα βιβλίων Φυσικής που δανείζονται από την Ποίηση για να συνδέσουν τις έννοιες αλλά και ποιημάτων που δανείζονται από τη Φυσική. Παράλληλα καθιστώντας πρωταγωνιστές τους ίδιους τους μαθητές αποδεικνύουμε ότι οι νόμοι της Φυσικής μπορούν να γίνουν και στίχοι.
«Η ποίηση αρωγός στη διδασκαλία της Φυσικής».
Εισηγητές:
Αντώνης Σαρρηγιάννης φυσικός, ποιητής
Κώστας Παπαγεωργίου φυσικός, υπεύθυνος ΕΚΦΕ Αλίμου
Μαρία Λαγού φυσικός, συνεργάτης ΕΚΦΕ Αλίμου
Θανάσης Μαρμάρας φυσικός, γεωφυσικός
Ειρήνη Αλεξοπούλου νηπιαγωγός
Περίληψη:
Η εργασία αυτή είναι μια εναλλακτική πρόταση για διδασκαλία της Φυσικής. Στηρίζεται σε πειράματα που διεξάγονται με απλά υλικά καθημερινής χρήσης και συνοδεύονται από ανάλογους στίχους. Δημιουργείται έτσι μια άνετη διάθεση και μια ποιοτική "ατμόσφαιρα" που ενισχύουν την ανάπτυξη της φυσικής διαίσθησης. Παράλληλα δίνοντας την πρωτοβουλία στους ίδιους τους μαθητές, μετασχηματίζουμε τους νόμους και τις έννοιες της Φυσικής σε έμμετρη μορφή, δηλαδή τους διατυπώνουμε και με στίχους. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα την καλύτερη κατανόηση και την αποτελεσματικότερη εμπέδωση και εκμάθησή τους.
Το «λαϊκό δικαστήριο της Φυσικής» είναι το εργαστήριο.
Εισηγήτρια:
Μαρία Λαγού Φυσικός, συνεργάτης ΕΚΦΕ Αλίμου
Περίληψη:
Η κατάκτηση της γνώσης των Φυσικών Επιστήμων είναι αποτέλεσμα θεωρητικής και πρακτικής διαδικασίας. Για την κατανόηση ενός φυσικού φαινόμενου ,ενός φυσικού νόμου δεν είναι αρκετή η περιγραφή του ,ούτε η μελέτη του μέσα από τα μονοπάτια των μαθηματικών σχέσεων και πράξεων , χρειάζεται και η ετυμηγορία του «λαϊκού δικαστηρίου της Φυσικής» και αυτό είναι το εργαστήριο. Αν τα αποτελέσματα της θεωρητικής και της πρακτικής διαδικασίας συγκλίνουν τότε είμαστε σίγουροι ότι έχουμε πείσει τον μαθητή μας . Γνώσεις τις οποίες έχει κατακτήσει ο μαθητής μέσα από αυτή τη σύνθετη διαδικασία δεν καταγράφονται πρόχειρα στη μνήμη του με αποτέλεσμα να μην αποβάλλονται σε σύντομο χρονικό διάστημα, ίσως να μην αποβάλλονται και ποτέ.
«ΑΝΘΡΩΠΟΣ,ΦΥΣΙΚΗ,ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ-(Με πυξίδα το ΦΩΣ)»
Εισηγητής: Πάρις Κατσίβελος, ηθοποιός, καθηγητής Δραματικής Τέχνης